2009. június 11., csütörtök

Tasnádi Sitván: Fédra Fitness; KoMa és ALKA.T, Budapest; rendező: Tasnádi István

Szerdán az F3 Fitness Centrumba vezetett utunk, ahol ezúttal nem testi erőltetésre gyűlt össze a népes embersereg, hanem színházi előadásra várakozott, a POSzT versenydarabjában szereplő Fédra Fitness játszótere ugyanis az izzadtságszagú fitness terem.
A görög drámák valóban örökéletűek, mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy Tasnádi István ezúttal a krétai mondakör egyik fejezetét gyúrta át. Isten agyonhasznál fedőnév, a vallás pedig lelki wellness, a gyóntatópap mentálhigiénés személyi tréner. A tőzsde sosem látott mélyponton van, a mamutok kiviszik a tőkéjüket az országból. Thészeusz az isteni léptékű hős és keménykezű uralkodó immár három éve kómában fekszik (Scherer Péter a fitness terem egyik gyúrópadján az előadás háromnegyed részét mozdulatlanul fekszik, önmagában ez is hatalmas fizikai és szellemi igénybevételt követel meg).
A mondakör szerint, Phaedra athéni királyné, Minósz és Pasziphaé leánya. Ariadné húga volt, akit Thészeusz elhagyott, később Phaedra lett az athéni király felesége. Beleszeretett férje felnőtt fiába, Hippolütoszba, és felfedte előtte érzelmeit. A visszautasítástól vérig sértve azzal vádolta férje előtt Hippolütoszt, hogy erőszakot akart elkövetni rajta. Thészeusz haragjában azt kérte apjától, Poszeidóntól, hogy büntesse meg elvetemült fiát, s az isten eleget is tett a kérésnek. Amikor a rágalom rábizonyult, Phaedra felakasztotta magát. Tasnádi a dráma központi témájává az idősödő Fédra (a szándékos helyesírási hiba a Fitnesshez szóhoz való igazodás indokolta) szerelemhez való jogát helyezi, aki háromévi önmegtartoztatás után hasznavehetetlen férjét letudván új szerelemre gyúl mostohafia iránt.
Az előadás kezdetén a színészek, két csoportra osztva, vezetik be a nézőket a Fitness központ termeibe. Először a hősök csarnokába, az istenek arcképcsarnokába vezet az út. Herkules, Minotaurusz, Daidalosz, Ikarusz,
Ariadné, Minósz király, egy ismeretlen spártai katona, stb. erősíti testét különböző izomgyarapító masinán. Az alkotók ezzel az ötletes megoldással vezetik fel a mondakör korábbi történéseit, hogy aztán a nézők elfoglalva a helyüket, tanúk legyenek Fédra történetének.
A fitness terem kondigépei, a szereplők melegítőruhái (kivétel Fédra) is erősítik azt a mondanivalót, amit egy öregekre és fiatalokra szétszakadt társadalom hord magában. Társadalmunk propagált korosztálya a gyakorlatilag csekély százalékban létező felső középosztálybeli harmincasok, akik a kereskedelmi televíziók műsorvezetőiként, a televíziós reklámok szereplőiként, és a magazinok modelljeiként mosolyognak le ránk. Egy ilyen ideaképet sugalmazó világban azonban nem csak öreg, hanem az alsó-középosztálybeli fiatal is szarul érzi magát. Innen nézve Tasnádi drámája és előadása (ezúttal a szerző rendezte színpadra saját művét) különösen aktuális, főleg ha a drámában elhangzó, a gazdasági válságra, a költségcsökkentés szükségességére utaló részeket is számba veszsük.
Tasnádi Fédra mitológiájában, Thészeusz örökálmát alvó, élő szellemalak, Hippolütosz (Jaskó Bálint) finnyás kamasz, Szaurosz (Zrínyi Gál Vince) nőfaló kőbunkó, Minitaurosz (kovács László) a virtuális labirintusban bolyongó szégyellt utód, Fédra (Csákányi Eszter) pedig szerelmében sebzett fiatalodni vágyó anya, szerető.
A KoMa és ALKA.T produkciója friss szellemiségű színház, amely egyben példa is – úgy gondolom – a színház kiváló reklámfelület funkciójára, hisz egy ilyen előadás a színhelyül szolgáló fitness központ számára is jövedelmező kapcsolatnak bizonyulhat.
Tasnádi drámája végkifejlete eltér Phaedra eredeti dámájától. Akasztás nincs, Hippolütosz meglincselése előtt Minitaurosz kijózanodván a világ hőstelenítéséről nagymonológot mond. Az előadása a fitness teremben gyúrók hangos, ütemes ordibálásával zárul. A fitness világában már nincsenek hősök, legalábbis nem olyanok, mint a ókori mondák világában. Ez a celebek kora.

(képek: www.poszt.com; FoTóth)

Nincsenek megjegyzések: