
Két Arany Pálma kellett ahhoz, hogy a magyarországi filmforgalmazás felfigyeljen a belga testvér pár filmjeire, és azok végre bekerülhessenek a hazai mozis élet vérkeringésébe. A gyermek című filmjük bemutatója kapcsán a pécsi Apolló Art moziban vetített retrospektív keretében láttam először több filmjüket is (Rosetta, A fiú, A gyermek), röviddel ezután a Duna TV is közkincsé tette a testvérpár alkotásait (bár a Rosetta még mindig mostohagyermeknek számít számomra érthetetlen okok miatt, a moziba is „csak” eredeti nyelven, feliratozás nélkül, hangalámondással juthatott el).

A Lorna csendje szintén Cannes-ban debütált, a film ezúttal „csak” a legjobb forgatókönyv díját vihette haza. Noha Mundruczó Kornélnak és a Deltának szurkoltam, be kellett látnom, hogy jól döntött az Európai Parlament, amikor idén a második alkalommal kiosztásra kerülő Lux-díjat a Lorna csendjének ítélte oda.
A Dardenne-fivérek filmjeihez a mozi adta nyugalomra van szükség számomra. Az otthoni kavalkádban, a napi elfoglaltságok sűrűjében lehetetlen kellő figyelemmel megnézni ezeket a filmjeket. A Lorna csendje előtt is a nap minden terhét, az éhségemet, a szomjúságomat magammal vittem a moziba, de a film 105 perce feledtetett mindent, magába húzott a történet. Holott ezúttal sem beszélhetünk Csipkerózsika történetről.
A Lorna csendje is hasonlóan az alkotópáros korábbi filmjeihez in medias res belevág a cselekménybe, a Dardenne filmek pillanatképeket rögzítenek, sosem érdekes a múlt, sem a jövő, hanem az ott és akkor az érdekes, egy döntési helyzet, amely választásra kényszerít.

A film anélkül beszél a gyilkosságról, hogy azt a vásznon megjelenítené. Rendkívül izgalmas kérdéseket vet fel a film: Mit jelent maga a gyilkosság? Miért érdemes ölni? Milyen érzés megölni valakit? Mi az, amiért az ember hajlandó embert ölni?
Dardennék színészválasztása tökéletes, egy franciául beszélő albán színésznőt találtak Lorna szerepére, aki tökéletesen oldotta meg ezt az óriási színészi kihívást, hisz Lorna tettei mögött gyakran gyökeresen ellenkező érzések bújnak meg.
A testvérpár új filmje nem bőbeszédű, sem a forgatókönyv, sem a kamera nem mond többet annál, mint amennyi éppen szükséges. Nem a szájbarágás hiányáról van ez esetben szó, annál sokkal többről: szikár, a végsőkig letisztult filmnyelvvel találkozunk. Amolyan dosztojevszkiji Bűn és Bűnhődés lecsupaszított formában. A film szikársága ellenére (vagy éppen ezért) végig a vászonra szegeződik a tekintet. A Lorna csendje rendkívül mély és izgalmas ballada.

(Jean-Pierre és Luc Dardenne: Lorna csendje)
(képek: http://www.port.hu/; http://www.origo.hu/)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése