2008. július 23., szerda

Lawrence Block: Bérgyilkos tetralógia

A rendőrségtől kilépő és alkohol-problémákkal küzdő, olykor szívességből nyomozó Matt Scudder borongós történetei, és az antikvárius betörőzseni Bernie Rhodenbarr vidám történetei mellett Lawrence Block – véleményem szerint – legjobb történetei John Paul Keller nevéhez fűződnek. Keller közvetítőn keresztül rendelésre szolgáltat. Ha valakivel valamilyen problémád van, nem tetszik neked az, hogy az illető a friss levegőt szívja, bizonyos összegért Keller megmutatja az illetőnek a halál nem természetes módját, legtöbbször természetesként beállítva. Keller a magányos ember mintapéldánya. Ha éppen nem dolgozik, az egyes megbízatások helyén ingatlanok után érdeklődik, olykor amerikai mintapolgárként esküdti kötelezettségének tesz eleget, valamint bélyegeket gyűjt. Egyetlen beszélgetőtársa az „öreg” halála után magát közvetítővé avanzsáló titkárnő, Dot, akivel egy kancsó jeges tea mellett kellemes órákat beszélget el a White Plains-i házban.
A széria első darabjában, a Bérgyilkos (Hit Man, 1998; Agave Könyvek, 2003) című opusban Keller munkájának természetével ismerkedhetünk meg. Az egyes megbízatások novellák sorozataként épülnek egymásra időben előre haladva, így egy regényként is funkcionál a mű. A sorozat második darabja, a Bérgyilkos célkeresztben (Hit List, 2000; Agave Könyvek, 2005) jóval vaskosabb és összetartóbb mű, a novellisztikus jelleget a könyvön végighúzódó vezérfonál tartja össze. Keller célponttá válik, és űzött vadként kell a maga javára fordítani a helyzetet. A trilógia befejező darabja, a Bérgyilkos mindörökké (Hit Parade, 2006; Agave Könyvek, 2006) történetei ismét lazábban kötődnek egymáshoz. Keller folyamatosan problémákat old meg, és ezért folyamatosan sporteseményekre kell menni, legyen az kosárlabda, baseball, golf. Keller alaposan kidolgozza a terveit, de a végrehajtásuk korántsem zökkenőmentes. Miután egy rakat pénzt összegyűjt a nyugdíjon kezd dolgozni. A trilógia harmadik darabja látszólag a sorozat befejezését jelentette, de csak látszólag.
A Keller-Dot páros üres fecsegésnek tűnő, sziporkázó párbeszédei által fémjelezett univerzumról Block egy újabb bőrt lehúzott, és nem tette rosszul. A Bérgyilkos Inkognitóban (Hit & Run, 2008; Agave Könyvek 2008) a szerző 70. születésnapján látott júniusban napvilágot az Egyesült Államokban, Magyarországon – elsőként a világon – három héttel az amerikai premier előtt jelent meg.
J.P. Keller nyugodt, eseménytelen életet él. Lakásában egy szupermodern tévé, a TiVója próbálja magányát tartalmassá tenni, no meg a bélyegei. Dot egy utolsó megbízatást szerez a számára. Des Moines-ben kell megölnie valakit. Napokig váratják a megbízatás elvégzésével, és miközben készpénze javarészét bélyegvásárlásba öli, a televízióból értesül arról, hogy valaki megölte Ohio kormányzóját. Nem telik sok időbe, hogy a CNN az ő fotójával legyen tele. Repülőre nem ülhet, így a megbízótól kapott Nissan Sedanjan menekül New York felé, miközben motelekben, de leginkább az autójában alszik. Az újságból értesül a White Plains-i ház pusztulásáról, és vele együtt Dot halálról. New Yorkban sem maradhat, lakása feldúlva, a bélyegei eltűntek. Keller végül New Orleansban köt ki, amely épp próbál feltápászkodni a Katrina utáni sokkból. A bérgyilkos a félig romhalmaz városban megment egy nőt a nemi erőszaktól, és egyben társra is lel, Júliára. Szobafestőként kezd dolgozni, normális életet él, de valamit még el kell intéznie...
A sorozat negyedik, és ezúttal – úgy tűnik – tényleg befejező darabja igazi regény, megfosztva mindenféle novellaszerűségtől. Oldalakon keresztül a bujkáló bérgyilkos társává szegődünk magányos útján, akció a korábbiakhoz képest alig van a könyvben, és mégis hihetetlenül izgalmas a történet. Block jól tette, hogy az egyszer látszólag már lezárt univerzumhoz hozzátett még valamit.
A Keller történetek velejét, magvát az erkölcsi alapállásunk szerint negatív figura szerethetővé tétele adja. Keller a munkáját végzi, azt az egy dolgot csinálja, amihez ért. Az olvasó mindeközben megtapasztalja egy hidegvérű gyilkos emberi oldalát, a sebezhetőségét, kétségeit, félelmeit. A négy rész alatt megismerjük Kellert hivatása fénykorától kezdve egészen a visszavonulásáig, amikor megállapodik. Hála az Agave kiadónak a négy rész puhafedeles, tetszetős, egységes kiadásban került a magyar olvasók elé.

Nincsenek megjegyzések: