2008. június 5., csütörtök

VIII. POSzT


Az esővíz ugyan ma fél 5-kor elmosta a Széchenyi téren, a hivatalos fesztivál megnyitó beszédeket, de - ha csendesen is - megkezdődött a VIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó, amely 10 napon keresztül szolgál programul a pécsi és a Pécsre látogató érdeklődőknek.
A fesztivál szervezőinek elmondása alapján idén minden anyagi fedezet jóval a Találkozó előtt már a rendelkezésre állt, amelyre talán ég nem volt példa.
A POSzT velejét a versenyprogram előadásai adják, amelyre azonban csak keveseknek adatik meg az áhított belépés. A színházban zajló versengés mellett a város terein, egyéb intézményeiben számos OFF-program közül választhat a nagyérdemű.
Május 6.-án reggel háromnegyed 8-kor már én is a jegyiroda előtti sorba álltam be, de ezúttal is csak fél sikerrel jártam. Mire fél 11 felé a jegypénztárhoz értem, a Hullámtörés című előadásra minden jegy már elkelt, A bárkás Frankenstein-tervvel kapcsolatban pedig egy kiírás figyelmeztette az érdeklődőket, hogy a helyszín későbbi kijelölése miatt jegyek még nem válthatóak.
Az ezt követő napokban szinte mindennap betelefonáltam a jegypénztárba, ahol azt az információt adták nekem általában, hogy a helyszín még nincs eldöntve, még nem tudják mennyi jegy adható-e el.
Ez ment mindaddig, amikor is egyik nap azt a választ kaptam szokásos kérdésemre, hogy a szakmán és a zsűrin kívül nem nagyon fog más beférni. A Frankenstein-tervet ugyanis Pesten egy konténerben adják elő, és ezt fogják egy az egyben Pécsre is lehozni. Miután nekem, mint nézőnek a színház azt sugallta, hogy ne is próbálkozzak meg az előadásra jegyet venni, mert valószínűleg úgysem árusítanak, a billentyűzet mellé ültem és egy indulatos levelet rittyentettem, melyben az esetet inkorrektségnek neveztem, és egy-két túlzó, ámde hatásos indulatmondatot is megfogalmaztam. Közvetlen környezetem egy-két tagja, akiknek a levelet megmutattam vagy elismeréssel adóztak, hogy leírtam a véleményem, vagy a felszólalással egyetértve, a stílust helytelenítve szóltak meg. A levélre nem vártam választ, mégis kaptam.
A szervezés a kérdésemre – miszerint a POSzT kinek szól, a szakmának, vagy a közönségnek – a szépen hangzó, ámde üres szónak hangzó 50-50 % aránypárral adta meg a választ. A válaszlevél egyébként korrekt volt. A szervezés elmondta, hogy osztozik az én (és valószínűleg számos néző) problémájával, amivel ők is immár nyolc éve küzdenek, de eddig megnyugtató megoldást nem tudtak találni.
Nekem nem azzal van bajom, hogy a versenyprogramokra beül a szakma, meg a támogatók színe-java, hanem, hogy aránytalannak tűnik az egyszeri mezei nézői bejutási esélye egy-egy kisebb néző kapacitású előadásra. Az meg nem fogadható el, hogy senki sem juthasson be a szakma részéről. A szervezőkkel nincsen gondom, örülök, hogy idehozták a POSzTot, de mindet el kell követni, hogy minél kevésbé legyen belterjes (mint pl. – ahogy ha hallom ilyen – a Magyar Filmszemle Pesten).
A történet itt nem ért véget, ugyanis kirohanásomra a válaszlevél utóiratában egy jegy megvásárlásának lehetőségét biztosították, abban az esetben, ha egyáltalán adhatnak el jegyet.
A levélváltást követően is sokszor telefonáltam be a jegyirodába (nem bíztam abban, hogy félre lesz nekem rakva egy jegy is), mígnem azt a választ kaptam, hogy a helyszínt megtalálták (most már ismert, hogy a konténer helyett a király utcai volt Zálogház ad helyet a darabnak), és nem árusítanak jegyet, ezért türelmünket kéri a színház. Ezúttal már nem fakadtam ki, tudom, hanem a mg lehetséges előadások közül a jegyvásárlásra szánt maradék pénzünket is elköltöttem.
Kb. egy hétre rá, amikor már egyáltalán nem számítottam a dologra, telefonáltak színházból, hogy egy jegyet tudnak biztosítani a Frankenstein-tervre. Örültem nagyon, mint majom a farkának. Egyik barátom – aki a levél stílusával kapcsolatban is kritizált – véleménye szerint ezzel mintegy megvettek engem, betömték a szájam. Nem állítom, hogy ez a gondolat nem fordult meg bennem, de csak röpke pillanatra. Nagyon bántam volna, ha visszautasítom, hisz ez volt az egyik előadás, amit már régóta meg akartam nézni, de Pestre mostanában nem fogok eljutni rá. A jegybiztosítást elfogadtam, és megvásároltam a jegyet. Ezt a történetet azért is írtam le blogomra, mert a véleményem ugyanaz a POSzT jegyvásárlással kapcsolatban továbbra is, annak ellenére, hogy előreláthatólag sikerül bejutnom Mundruczó-Bíró páros darabjának előadására.

Az idei versenyprogramot Kukorelly Endre író válogatta, aki 141 – 2007. április 1. és 2008. március 31. között bemutatott – előadást tekintett meg, és közülük választotta ki a Tizenhatok mezőnyét.

A válogatás szempontjai még a következők voltak:

Továbbra is a színházak jelölését tartjuk a legjobb módszernek, de különbséget téve az egyes színházi műhelyek között. Azaz:

1. A "profi", tehát költségvetési intézmények 1-1 előadást jelölnek (1 nagyszínházi, 1 stúdió).
2. Az "alternatív" - vagyis költségvetésen kívüli, de állandó játszási hellyel rendelkező színházak (Szkéné, R.S.9., stb.) 1-1 előadást javasolhatnak.
3. Az "egyéb", vagyis alkalmi társulások által létrehozott produkciók is jelölhetnek 1 előadást, de ehhez legalább két, szakmailag elismert művész ajánlatát kell írásban mellékelni.
Fontos, hogy csak olyan előadásokat lehet javasolni, amelyek a Pécsi Nemzeti Színház valamelyik játszási helyén elférnek, illetve a stúdióelőadások esetén minimum 100 férőhelyes nézőtér kialakítható. Az alaprajzokat korábban már elküldtük, szükség szerint a színháztól bekérhetők.
Ajánlani olyan előadásokat lehet, amelyeket a színházak 2007. április 1. - 2008. március 31. között mutattak, vagy mutatnak be.

Okulva az eddigi találkozók tapasztalataiból, a versenyprogram ismeretében elképzelhető, hogy néhány produkcióból több előadást is tartunk, hogy ki tudjuk elégíteni a közönségigényt. Ezért 5 nagyszínházi és 5 stúdió/kamaraszínházi produkció kerül beválogatásra. Emellett a határon túli magyar színházaktól is szerepel egy nagyszínházi és egy stúdiószínházi előadás.

A jelölések határideje:

Profi színházak számára: 2007. november 15. illetve 2008. január 31.
Alternatív színházak számára: 2007. december 15.
Egyéb színházi csoportulások számára: 2008. január 31.

Kukorelly végül is az alábbi darabokat tartotta POSzTra érdemesnek:

1. József Attila Színház, Budapest; Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása; R: Zsótér Sándor
2. Radnóti Miklós Színház, Budapest; Térey János: Asztalizene; R: Bagossy László
3. Gárdonyi Géza Színház, Eger; Márton László: Nagyratörő; R: Csizmadia Tibor
4. Csokonai Színház, Debrecen; Móricz Zsigmond: Úri muri; R: Vidnyánszky Attila
5. Pécsi Nemzeti Színház; Csehov: Ivanov; R: Funk Iván
6. Csiky Gergely Színház, Kaposvár; Réthly Attila: Szabadaz Á!; R: Réthly Attila
7. Pintér Béla Társulata, Budapest; Pintér Béla: A Démon Gyermekei; R: Pintér Béla
8. Bárka Színház, Budapest; Mundruczó Kornél – Bíró Yvette: Frankeinstein-terv; R: Mundruczó Kornél
9. Pesti Magyar Színház, Budapest; Vivien Nielsen: Hullámtörés /Lars van Trier filmje nyomán/; R: Guelmino Sándor
10. Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza; Vinnai András – Bodó Viktor: Fotel; R: Bodó Viktor
11. KoMa Társulat; Garaczi László: Plazma
12. Kamara Savaria, Szombathely; Dömötör Tamás: Czukorshow; R: Dömötör Tamás
13. Bárka Színház – Maladype Találkozások Színház, Budapest; Osztrovszkij: Vihar; R: Balázs Zoltán
14. Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy; Gombrowicz: Yvonne, burgundi hercegnő; R: Bocsárdi László
15. Nézőpont Színház, Székelyudvarhely; Dennis Kelly: Love & Money; R: Göttinger Pál
16. Kosztolányi Dezső Színház, Szabadka; Urbán András: Urbi et Orbi; R: Urbán András


Tekintettel arra, hogy ebben az évben gyermekünk született, nem lesz arra időnk, hogy a színház bejáratánál tolongjunk, hátha fű alatt bejutunk valamelyik versenydarabra, ezért az idén biztosra mentünk, így a következő előadásokra fogok eljutni:


2008. június 7. szombat 17:00
Pécsi Nemzeti Színház - Kamaraszínház
Urbán András: Urbi et Orbi
Kosztolányi Dezső Színház, Szabadka

2008. június 8. vasárnap 20:00
Pécsi Nemzeti Színház - Kamaraszínház
Pintér Béla: A démon gyermekei
Pintér Béla és Társulata, Budapest

2008. június 10. kedd 17:00
Pécsi Nemzeti Színház - Nagyszínház
Térey János: Asztalizene
Radnóti Miklós Színház, Budapest

2008. június 11. szerda 18:30
Király utca 24. /volt Zálogház/
Mundruczó Kornél - Bíró Yvette: Frankenstein-terv
Bárka Színház, Budapest

Nincsenek megjegyzések: