A 90-es évek balkáni háborúja, a boszniai és koszovói mészárlás, Belgrád bombázása a nacionalista örület és a gyülölet okozta seb Európa szívében. A háborúk már rég elvesztették igazságos vagy igazságtalan mivoltukat, a romantikus nemes cél nem a XX. század sajátja. “Mindig lehangoló érzés tölt el, ha valamely háborúhoz jelzőket illesztenek, amely jelzők szerint az adott háború igazságos, szükséges, helyénvaló vagy elkerülhetetlen. Akárha szaloncukrokat látnék himbálózni a fenyőágon. Rosszabb. A háborús jelzők inkább seggtörlőkendők. Tisztára törölgetik az adott ülepet ürítés után, ám a szar ettől függetlenül megmarad…” (Schreiber véleménye a háborúról)
Darvasi háborús novellái egy áttekinthetetlen, titokzatos világról szólnak, amely tele van feloldhatatlan ellentmondásokkal, fantasztikus fordulatokkal és gyönyőrű képekben elmesélt velőtrázó kegyetlenséggel.
A Szerezni egy nőt szürreális világában ugyanakkor helye van az érzékenységnek, amely azonban a borzalomban fogant. Legendák és hiedelmek földje ez, ahol őrültek és szentek élnek. A kötet tizenhat történetének szereplői különös teremtmények, művégtag-készítők, tömegsír feltárók, gyepmesterek, dokumentátorok, és egyéb furcsa szerezetek, akiknek többnyire egy – közös – céljuk van, mégpedig, hogy nőt szerezzenek (vásároljanak, raboljanak, rabszolgává tegyenek, megerőszakoljanak) maguknak.
A novellák címe egy-egy női névhez kapcsolódik, legyen az legendás partizánnő, háborús kurva, markotányos nő, apáca, és így tovább. Darvas történetének nő alakjai rondák, gyönyörű szépek, betegek, bolondok, egy csodálatosan rémisztő kor szülöttei. A történetek elzárkóznak az értelmezés lehetősége elől, nincs morális magyarázat, csak az érzékeket átható paradoxonok, misztériumok léteznek. A történet elbeszélője a változó nevek és létezés mögé bújó krónikás, aki megfigyel és dokumentál.
A kortárs magyar irodalom – a kritika által sokat fényesített – szövegirodalmi vonulata mellett szépen csendben és szerényen Darvasi lett a történetközpontú magyar próza egyik meghatározó képviselője, kezdve mítosz újrateremtő, vaskos regényével (A könnymutatványosok legendája), az ÉS-beli Szív Ernős tárcáival, bezárólag a kínai birodalom, a futball világát és a délszláv háborút átszelő legendateremtő novellisztákájával.
Darvasi történetei a szerzői képzelet és az olvasói vágy hálás találkozása, ahol a képzelet tényleg szárnyal, a mesei fikció és a nyers valóság határmezsgyéjéről szólnak.
A Szerezni egy nőt háborús képe nem mond közhelyeket a világégésekről, hanem mesél, egy érthetetlen, rejtélyes világról, amely makacsul megfejthetetlen marad, hiszen a háború létezésére nincs semmiféle értelmes magyarázat, ideologikus vigasz, csak az emlékezés adhat valamiféle értelmezést.
Darvasi háborús novellái egy áttekinthetetlen, titokzatos világról szólnak, amely tele van feloldhatatlan ellentmondásokkal, fantasztikus fordulatokkal és gyönyőrű képekben elmesélt velőtrázó kegyetlenséggel.
A Szerezni egy nőt szürreális világában ugyanakkor helye van az érzékenységnek, amely azonban a borzalomban fogant. Legendák és hiedelmek földje ez, ahol őrültek és szentek élnek. A kötet tizenhat történetének szereplői különös teremtmények, művégtag-készítők, tömegsír feltárók, gyepmesterek, dokumentátorok, és egyéb furcsa szerezetek, akiknek többnyire egy – közös – céljuk van, mégpedig, hogy nőt szerezzenek (vásároljanak, raboljanak, rabszolgává tegyenek, megerőszakoljanak) maguknak.
A novellák címe egy-egy női névhez kapcsolódik, legyen az legendás partizánnő, háborús kurva, markotányos nő, apáca, és így tovább. Darvas történetének nő alakjai rondák, gyönyörű szépek, betegek, bolondok, egy csodálatosan rémisztő kor szülöttei. A történetek elzárkóznak az értelmezés lehetősége elől, nincs morális magyarázat, csak az érzékeket átható paradoxonok, misztériumok léteznek. A történet elbeszélője a változó nevek és létezés mögé bújó krónikás, aki megfigyel és dokumentál.
A kortárs magyar irodalom – a kritika által sokat fényesített – szövegirodalmi vonulata mellett szépen csendben és szerényen Darvasi lett a történetközpontú magyar próza egyik meghatározó képviselője, kezdve mítosz újrateremtő, vaskos regényével (A könnymutatványosok legendája), az ÉS-beli Szív Ernős tárcáival, bezárólag a kínai birodalom, a futball világát és a délszláv háborút átszelő legendateremtő novellisztákájával.
Darvasi történetei a szerzői képzelet és az olvasói vágy hálás találkozása, ahol a képzelet tényleg szárnyal, a mesei fikció és a nyers valóság határmezsgyéjéről szólnak.
A Szerezni egy nőt háborús képe nem mond közhelyeket a világégésekről, hanem mesél, egy érthetetlen, rejtélyes világról, amely makacsul megfejthetetlen marad, hiszen a háború létezésére nincs semmiféle értelmes magyarázat, ideologikus vigasz, csak az emlékezés adhat valamiféle értelmezést.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése