2008. április 11., péntek

A véletlen zenéje

A berlini arany medve díjas Fallal szemben harsány, tomboló zakatolása után hazánkban is megismerhetjük a Hamburgban élő, török származású rendező, Fatih Akin „szerelem-halál-ördög”-trilógiájának második darabját: A másik oldalon-t.
A szerelem után ezúttal a halál motívuma körül forog Akin filmje, három, szülő-gyermek páros egymásba érő, véletlenszerű találkozásán keresztül. Akin három epizódra fűzte fel filmjét, amelyeknek a címe már önmagukban sokatmondó.

1. epizód: Yeter halála

Az özvegy és nyugdíjas Ali a brémai „piros lámpás negyedben” igénybe veszi a szintén török származású, Yeter szolgáltatásait. Ali sokadik látogatása alkalmával, felajánlja, hogy kifizeti a keresményét, ha összeköltözik vele, és csak vele hál. Yeter, akiről lánya úgy tudja, hogy cipőboltban dolgozik, elfogadja a gesztust. Ali fia, az egyetemen germanisztikát tanító Nejat, eleinte kétes tekintettel figyeli apja új szerelmét, ám – miután apja infarktust kap – az otthon melegében megkedveli a nőt. Ali a kórházból kikerülve, nem tud mit kezdeni gyermeke fiatalságával, és féltékenységében olyan szerencsétlenül üti meg Yetert egy veszekedés alkalmával, hogy az azon nyomban meghal.

2. epizód: Lotte halála


Yeter lánya, a huszonéves Ayten hazájában politikai aktivistaként tengeti életét. Miután társait elviszi a kommandó, Németországba menekül, ahol cipőüzleteket sorra járva keresi édesanyját. Ayten végső kétségbeesésében az első szembejövő lánytól, Lottétől kér segítséget, aki szállást ad neki anyja házában. Susanne, az anya ezt nem nézi jó szemmel. Egy közúti igazoltatás során, a személyi okmányok nélkül közlekedő Aytent a német hatóságok elfogják, végül nem adnak helyt menekültjogi kérvényének. Lotte, édesanyja ellenkezése ellenére, a Törökországban börtönbe került lány után megy. A nehezen kierőszakolt börtönlátogatás alkalmával Ayten egy feladatot bíz Lottéra, amelynek teljesítése közben gyermekcsíny (annál azért jóval több) áldozata lesz a német lány.

3. epizód: A másik oldalon


Alit hazatoloncolják, míg Susanne lánya útját követve érkezik Törökországba. Az asszony lányához hasonlóan, az időközben Isztambulban egy könyvesbolt tulajdonosává váló Nejat albérlője lesz. A nő segít lánya barátnőjének a szabadulásban, Nejat pedig apja után megy.

Akin új filmje finomabb tónusú, mint a Fallal szemben, és még mélyebbre hatol az emberi lélek térképén. Ugyan nincs új a nap alatt, hisz tökéletesen bekeretezett történetet láttunk már sokszor a filmtörténet során, az egyes szereplők tudatlan találkozásának pedig Altman volt az egyik mestere. A film hat szereplőjét azonban úgy sodorja egymás útjába a véletlen, hogy a találkozás számikra már csak akkor lenne lehetséges, mikor az már lehetetlenné válik. Yeter lánya Brémában van, amikor a volt prostituált anya Alihoz költözik. Ayten Nejat előadásán alszik, miközben a férfi még nem is tud a létezéséről. Lotte és Ayten Brémában keresi Yetert, amikor mellettük egy busz halad el Yeterrel és Nejattal. Nejat hosszú ideig keresi Aytent, aki akkor kerül a közelébe, mikor Ő már a kutatás eredményességéről lemondva apja után megy.
Ahogy a Fallal szemben szerelmespárja, úgy A másik oldalon hatos fogata is keres valami fogódzkodót, ami önmaguk meghatározását jelentheti, legyen az egy földrajzi hely, egy elvont haza-otthon motívum, vagy egy hús-vér ember. Akin bár Németországban született, filmjeit látva – gondolom – a török származása meghatározottságának a pontjait is kutatja. Természetesen nem akarok belemagyarázni semmit sem a filmbe. A mű felső rétege egzisztencialista, az egyénről szól. Míg a Fallal szemben hősei elébe mentek, ám mégis elkerülték a halált, A másik oldalon szereplői szemtől szemben találkoznak vele, ahonnan egy új történet kezdődik, új hajtás nyílik. Véleményem szerint a film egyik legszebb képe a két ellentétes irányba haladó koporsó képe a török repülőtéren.
A film címe talán Akin személyes történetére is egy metafora lehet, aki Németországban rekedt léte ellenére is átélhetően adta át azt, amiről Pamuk ír a Boszporusz melankóliája kapcsán.

(Fatih Akin: A másik oldalon)

Nincsenek megjegyzések: