2008. április 3., csütörtök

Gone Baby Gone

Vigyázat! SPOILER veszély! A következő bejegyzés olyan elemeket tartalamaz, ami alkalmas a meglepetés-mentes filmélmény megzavarására.
Matt Damon mellett, régi jó barátja és színész kollégája, Ben Affleck is pozitív meglepetéssel szolgált számomra, igaz Ő ezúttal sem színészi képességeivel hívta fel a figyelmet magára. Az ifjú amerikai sztár beült a rendezői székbe és ha már ott volt, remek mozit dirigált a moziba járó közönség részére.
A Dennis Lehane (Titokzatos folyó) regénye alapján készült film (nem mellesleg az adaptálást Ben gyerekkori barátjával, Aaron Stockarddal együtt követte el) története középpontjában egy 4 éves kislány eltűnése áll, aki után a kislány nagynénje és nagybátyja által felbérelt ifjú magánnyomozó, Patrick Kenzie (a rendező alteregóját öccse, a színészként messze bátyja fölé emelkedő, Casey Affleck játssza) és társa (egyben kedvese) Angie Gennaro (Michelle Monaghan) kutat a rendőrséggel párhuzamosan. Kenzie a környék bennfentese, ismeri a körzet legelrejtettebb szögleteit is, és mindenhol akad egy ismerős arc.
A rendőrség nem örül, ha rajtuk kívül valaki más is nyomozásra adja a fejét, ráadásul, ha az egy tejfelesszájú mitugrász. A rendőrfőnök (Morgan Freeman), ha ennél burkoltabban is, de közli Kenzievel ebbéli véleményét, mindenesetre a rendőrség által az ügyre állított két nyomozó (Ed Harris, John Ashton) és a magánkopók kar kart öltve mennek a kislány nyomába.
Az eddig eltűnt, pénztartozásokat maguk után hagyókat felhajtó magán páros a kezdeti vonakodás után belevágnak a nyomozásba, mely során sorozatos falba ütköznek. A kislány drogos, beszámíthatatlan édesanyja (Amy Ryan sokak által oscart érő alakítása - szerintem is) a környék egyik hírhedt drogdílerétől egy marék lóvét nyúl le alkalmi partnerével. A férfi péppé vert testét otthonában megtalálják. Kenzie a rendőrökkel egyezségben alkut ajánl a dílernek. A pénz a lányért. A díler eleinte őszintének tűnve mindent tagad, később mégis hajlandó a cserébe belemeni. A csere lebonyolításába azonban hiba csúszik. A díler meghal, a kislány a vízbe esik.
A néző persze tudja, hogy a játékidő felénél még nincs vége a történetnek, de bevallom arra nem gondoltam, hogy egy szimpla thrillernek induló történet olyan fordulatokkal gazdagodik, amelyben komoly erkölcsi kérdések kerülnek kiterítésre.
Sajnos, nem áll módomban hallgatni ezekről: Kenzie végeredményben rájön, hogy a baki után felmondott rendőrfőnök az elhunyt gyermekét akarván pótolni, a kislány érdekeit is szem előtt tartva, magához veszi a kiskorút, kiragadva őt a biztos romlásba vivő anyai környezetből. Kenzie igazságérzete nem hagyhatja figyelmen kívül az Isteni elrendelést, és leleplezi az összeesküvést, még akkor is, ha ezzel társa elvesztésével komoly árat fizet. A film által felvetett dilemma számomra mellbevágó volt, valószínűleg, mert azon kevés filmek egyike volt, amiről nem sok előismeretem volt. A film alkotói stábjának sikerül ezt a kényes kérdést a maga egyszerűségében kezelni, nem ideologizálják, nem magyarázzák azt túl.
Affleck végig biztos kézben tartja a néző figyelmét, elkerüli mindazokat a buktatókat, amivel filmje a giccs pocsolyájába süllyedhetne. Ennek oka valószínűleg az, hogy Affleck a környék jó ismerője, így a hazai pálya előnye nála volt. Mindez semmit sem ront érdemein, sőt a bostoni külvárosi miliő érzékletes megjelenítése tovább emel filmjén.
A film castingja sem utolsó. A színészek egytől egyik legjobbjukat nyújtják, még az apróbb szerepekben feltűnő híres aktorok is. Talán Angie kedves ámde karakter nélküli szerepe lóg ki ebből a környezetből.
Affleck filmje nem fogja megostromolni a filmszínházakat pénztárait, nem hangzik el a neve neves díjkiosztó ünnepségeken, de kiemelkedik az éves filmtermésből. Nem lesz igazi közönségfilm, és nem is tartozik a művészfilmek elitjébe. A Gone Baby Gone eredeti névre hallgató alkotás tisztességesen megcsinált mozi, amely az igényes filmeket szerető közönség számára örömteli órákat okoz.
(Ben Affleck: Hideg nyomon)

Nincsenek megjegyzések: