2008. január 18., péntek

Ebadta világ

Alejandro Gonzalez Innaritu mára sokak számára ismert rendező a filmművészet palettáján, köszönhetően a tavalyi Golden Globe díjaknak, és Oscar jelöléseknek. Innaritu az amerikai kiszállása (21 gramm) előtt egy rendkívül mély filmmel lepte meg a filmvilágot. Bármennyire jó film is a Babel, első filmjének nyersessége felülmúlja a rendezőnek világhírt megadó alkotást.
A Korcs szerelmek (Amores Perros) 3 szálon futó sorskrimi. Az alapvetően különálló, de több ponton is kapcsolódó történetükben sokkal több közös van, mint első ránézésre tűnik. A film maroknyi főszereplőit kutyák, szerelmek, kötődések, tragédiák veszik körül, miközben mindannyian életük meghatározó pontját élik meg.

Octavio & Susana: A remény

Octavio egy fedél alatt él anyjával, bátyjával, és annak feleségével Susanával. Bátyja, Ramiro azonban igen mostohán bánik élete párjával, veri és csalja őt, miközben Octavio csendben szenved a lány iránt érzett szerelme miatt, és folyamatos konfrontációkba kerül a rablásokból mellékjövedelemhez jutó testvérével. Amikor Octavio felfedezi, hogy kutyája meglehetősen vad és erős, viadalokon kezdi szerepeltetni őt, hogy az innen szerzett pénzből elszöktesse a keserű körülmények közt élő Susanat és születendő gyermekét. Az első történet karaktereit egy jobb és szebb jövőért való remény élteti. Ramiro bűntársával egy bankrablás kivitelezését tervezi, azt remélve, hogy az így szerezett pénzből el tudja majd tartani családját, és véget vethet irigylésre aligha méltó életkörülményeinek. Ramiro bár látható szeretettel kötődik feleségéhez és gyermekükhöz, alapvetően mégis önző és becstelen ember. Susana a férje megváltozásában, megjavulásában reménykedik, miközben Octavio is elszántan bombázza szerelmével, és próbálja rávenni a távozásra és egy új élet kezdetére. A két lehetőség közti őrlődése oly nagy, hogy képtelen a döntéshozatalra, így a választás lehetősége önkéntelenül is kicsúszik kezéből. Octavio csakis Susannaval képes elképzelni a jövőjét, a lánnyal együtt töltött közös élettől remélné sorsa jobbra fordulását. Természetesen semmi sem a szereplők elképzelései szerint alakul, és úgy tűnik, hogy mindannyiuk álmai elérhetetlen távolságba kerülnek.
Daniel & Veleria: A leépülés

A második történetben Daniel elhagyja családját Mexicó legszebb modelljéért, Veleriáért, de már összeköltözésük napján komoly próbatétel vár rájuk. A nő megsérül egy balesetben. Kettejük szerelmében eleinte azt a boldogságot látjuk, ami az első történet szereplőinek nem adathatott soha meg, mert nem engedtek saját választásuknak.Valeria azonban tolószékbe kerül, gyógyulása hosszú és bizonytalan folyamat. A nő szépen eltervezett élete lassan, kártyavárként készül összeomlani. Állását elveszíti, s miközben szerelme dolgozik, ő otthon, magányosan kénytelen tengetni eseménytelen napjait. A férfi által vásárolt lakás a boldog együttlét szimbólumából pillanatok alatt változik rideg börtönné, ami lassan de biztosan emészti fel a pár boldogságát. Valeria kiskutyája belesik egy a padlóban éktelenkedő lyukba és képtelen előjönni onnan. Gazdája napokon át hiába próbálja megoldani az idővel rendkívül abszurddá és idegőrlővé váló helyzetet. A két szerelmes lassan elhidegül egymástól, Daniel rájön, talán hiba volt elhagyni feleségét. A padló alatt csapdába esett házi kedvenc utáni elkeseredett keresgélés a kapcsolat lelki kivetülése. Régen láttam ennyire erős jelenetet.


A hajléktalan bérgyilkos és a lánya: A mélypont

A harmadik történetben egy ápolatlan hajléktalant ismerhetünk meg, aki valamit helyrehozhatatlanul elronthatott a múltjában. Egy mocskos bódéban lakik kutyái társaságában, ők a „társalkodónői”. Ez a koldus kinézetű ember nem köztereken kéregetve próbálja megkeresni a fogára valót, hanem gyilkosságokat teljesít megrendelésre. Egyébként lánya után kutat, aki halottnak hiszi őt. Egy megbízást kap (talán az utolsót), az egyik üzlettárs (elvileg barátok is) akarja eltenni láb alól a társát. Az események azonban kicsit átalakítják a megszokott metódust.
A három történet összekapcsolódási pontja egy baleset, amely a szereplők életének sorsfordító pontjává válik. Octavio balesetet szenved, Valeria kocsijával ütközik. A bérgyilkos Octavio kutyáját menti meg, és gyógyítja meg. A kutya – mint szorgos harci eb – a bérgyilkos összes többi kedvencét elpusztítja, ez pedig oly megrázó erejű sokkhatásként éri a hajléktalant, hogy ennek hatására először összetörik, majd pedig, hogy szembenézzen kísértő múltjával – mint Travis a Párizs, Texasban – és útnak indul.
A három történet felépítése egy fajta hanyatlási görbeként is leírható. A remény, a leépülés és a reményvesztettség motívuma az elrontott sors metaforájának, illetve a boldogság lassú és fájdalmas elmúlásának az elbeszélésévé avatja a filmet.Azonban a rendező nem adja meg a kegyelemdöfést a szereplőinek. Inarritu az összes főszereplő számára nyitva hagy egy kiskaput és megteremti számukra a lehetőséget az általuk akart folytatásra. Ocatavio ugyan hiába vár a buszpályaudvaron Susanára, ő azonban nem száll fel a buszra nélküle. Daniel és Valeria a nő amputációja után együtt tér vissza lakásukba: kutyájuk előkerült a lyukból. A hontalan bérgyilkos pedig üzenetet hagy lányának, és megígéri neki, visszatér majd, ha végre képes lesz megbékélni önmagával. A remény tehát életben marad, de garancia semmire nincs: vajon a szereplők elég erősek és elszántak-e ahhoz, hogy egyetlen helyes döntésükkel képesek legyenek kijavítani a múltbeli hibákat, és bekötözni lelki sebeiket.
Az ismeretlen, de rendkívül tehetséges színészekkel forgatott film emberközeli, hiteles drámai helyzeteivel, nagyszerű történetvezetésével lebilincseli a nézőt. A kézikamerával rögzített felvételek és a zene intenzitása tökéletes egésszé zárja a művet. Inarritu első filmjével tökéletest alkotott, amelyet nehéz lesz túlszárnyalnia. Jó film , nagyon jó film a Babel, de ez mestermű.

(Alejandro Gonzalez Inarritu: Korcs szerelmek)

Nincsenek megjegyzések: