
A kezdet nem mindennapi volt, de láttunk már ilyet. Soderberghez és Tarantinohoz hasonlóan összekalapoztak egy kevés pénzt, és minimál-költségvetésből leforgatták első filmjüket. A Véresen egyszerűben a bizalmatlanság, a gyanakvás játssza a főszerepet. A férj-feleség-szerető-magándetektív viszonyrendszerében játszódó történetben mindenki félreismeri és félreérti a másikat, és ez végzetesnek bizonyul. Ebben a filmben egyetlen szerethető hős sincs. A szereplők sokat töprengenek, mégsem értenek semmit, és a végén mindannyian elbuknak. Méltatlanul elfeledett alapfilm. Elsőre több, mint jó. Mi jöhet még ezek után?

A halál keresztútján a szesztilalom időszakába vezet vissza mi





Hazánkban a forgalmazásból eddig kimaradt filmjük az Ó, testvér, merre visz az utad?. Egy musical-formába öntött, szellemes Odüsszeia-átirat. Három fegyenc sz



A testvérpár az eddigieknél bevallottan sokkal csillogóbb és teljesen hagyományos látványvilágú mozit csinált. Nyoma sincs az ötletes képi megoldásoknak és meghökkentő effekteknek. Roger Deakins operatőr sokkal több színt használt fel, mint a korábbi munkák során. A szereplőkről, az arcokról szól ez a film. A hangsúlyt a színészi játékra, a megírt dialógusok lendületességére helyezték.
A Coen-univerzum szerves részét képezi az a színészgárda, amelyet az idő folyamán gyűjtöttek maguk köré (többek között John Turturro, John Goodman, Steve Buscemi, Peter Stormare, Frances McDormand, Jon Polito). Szinte minden eddigi filmjükre igaz, hogy konkrét színészekre írták a szerepeket. Személyre szabott karaktereket alkottak. Mivel a Kegyetlen bánásmód forgatókönyvét eredetileg nem saját maguknak szánták (a rendezést csak később vállalták el), a színészek válogatása sem az eddig megszokott módon zajlott. Filmjükön érződik is állandó színészeik hiánya. A főbb szerepekben vérbeli hollywoodi sztárok játszanak. Clooney (aki második alkalommal forgat a szerzőpárossal) arcjátéka a film humorának elsődleges forrása. A behízelgő modorú sztárügyvédet jól formálja meg, miközben öniróniáról téve tanúbizonyságot, kifigurázza szépfiúi imázsát. Zeta-Jones jól mutat az okos, csábító nő szerepében. Karaktere pont ennyit enged, semmivel sem többet. Coenék világát a bizarr mellékszereplők és az abszurd helyzetek töltik meg. A Billy Bob Thornton által megformált texasi karakter, az asztmás bérgyilkos valamint a matuzsálem-korú cégalapító ügyvéd villantják meg a szerzők igazi arcát. Azt a pluszt, amitől szeretjük filmjeiket. Azonban itt nem ez dominál.
Felmerül a kérdés, hogy a populáris film egy darabjának paródiáját látjuk-e? Kétségtelenül vannak erre mutató jelek. Nem egyszerű szerelmi történetről van szó. A munkájukban tagadhatatlanul van humor, mégpedig a legjobb fajta fekete. Azonban ez a harsányabb vígjátéki műfaj keretei között erőtlenebbül hat, mint korábban. Hiányzik a vizuális humor, amitől görbül a tükör. Ráadásul eddig nem szimpla műfajparódiákat láthattunk tőlük. Sajátos honismeretük ebben a filmben nem érződik olyan erővel, mint azt megszokhattuk. Az erre tett kísérleteik pedig klisészerűek. A produkció az éves átlagos amerikai termést nézve így is elsőrangú vígjáték. Önmagukhoz képest ez mégsem elégséges. Ha a rendezői székben más ülne, a kritika valószínűleg lelkendezne az ötletessége miatt. Mint tudjuk minden viszonyítás kérdése. Tény, hogy a szélesebb moziközönség megcélzása jobban kifizetődő, mint mélyebb értelmű rétegfilmek készítése. Nem hiszem, hogy felróható ez nekik. Igaz, ettől még egyetlen rajongójuk sem lesz boldogabb.
Az idei Cannes-i fesztivál versenyprogramjában szerepelt legújabb filmjük, a Betörő az albérlőm. A történetet ezúttal nem a saját ötletük alapján írták. Egy angol klasszikus, az Alexander Mackendrick rendezte, The Lady Killers című alkotás (1955) újrafeldolgozására vállalkoztak. Barry Sonnenfeld (első három filmjük operatőre) rendezte volna a filmet, de kihátrált a produkcióból. Coenék ahhoz túlságosan megszerették az anyagot, hogy veszni hagyják. Így elfoglalták a megüresedő rendezői széket. Ismerős helyzet.
Az eredeti alapötletet megőrizve, a lehető legnagyobb átalakítást hajtották végre a forgatókönyvön. A Londoni King’s Cross-t egy csendes, Mississippi állambeli kisvárosra cserélték. A kotnyeles brit hölgyből nagydarab, fekete, istenfélő asszony lett. A film jól indul. Ráérősen sétáló kamera, gospel ritmusára fényképezett déli miliő. Választékosan beszélő, jó modorú

Kétségkívül a rendezőpáros (első alkalommal jegyzik közösen a rendezést) ügyesen tereli előre ezt a fekete humorban bővelkedő bűnügyi komédiát. Azonban korábbi alkotásaik részletgazdag kidolgozottsága ezúttal kevéssé mutatkozik meg. A film a felénél kifullad, a néző ráeszmél, mire megy ki a játék, és elkezd unatkozni. A bandatagok viccesnek szánt elhalálozása nem elég erőteljes. A sablonszerű ismétlődés a film utolsó poénját is megjósolhatóvá teszi, amit a néző enerváltan vesz tudomásul. Tom Hanks ügyesen bohóckodik a professzor szerepében, tüdőbajos vihogásával és kifinomultan körülményes szószátyárságával. Karaktere azonban színtisztán vígjátéki típus. A mai amerikai valósághoz (pláne a modern emberhez) kevés köze van. Az epizódszereplők kidolgozatlanok. A némán gyilkoló kínai tábornok, a bamba rögbijátékos, az emésztési problémákkal küszködő robbantási szakértő és a színesbőrű, idétlen takarítófiú jellemrajzai olcsó és egyre alpáribb poénok forrásai lesznek. Ezt a humort jól ismerjük a tengerentúlról, de nem Coenék tollából. Üde színfolt ellenben Irma P. Hall játéka, aki meggyőzően alakítja a jóhiszemű, lobbanékony természetű háziasszonyt. Jellegzetes akcentusa, kicsinyes kíváncsisága tökéletesen illeszkedik az amerikai Dél poros városkájába.
A film célközönsége kétséges. Akik a korábbi munkák alapján szeretik Coenéket, kevesellni fogják legutóbbi mutatványukat. A nagyközönségnek pedig túlzottan különc darab.
Felvetődik a kérdés, hogy utóbbi két filmjük irányváltást jelent-e pályafutásukban. Az eddigiekhez képest mindenképpen szélesebb körben fogyasztható műveket készítettek. Elmozdultak a fősodor felé. Teljesen mégsem adták fel önmagukat. Humoruk éppoly sötét, mint korábban. Csak a kellő lendület hiányzik belőle. A nézőnek olyan érzése támad, mintha képtelenek lennének eldönteni, melyik oldalra álljanak. Így könnyen a két szék közé lehet esni. Természetesen nem várható el minden egyes opusnál olyan magas színvonal, mint például a Fargo vagy a Barton Fink esetében. Az életmű folyama elbír egy-két kevésbé sikerült darabot is. A korai alkotásaik között is fellelhető gyengébb munka (A nagy ugrás), mégis úgy gondolom, ez utóbbi két film az életmű mélypontja. Rutinmunkák, csípőből vászonra vetettek. Ma még nem tudható, tendenciát látunk-e vagy egyszerű kisiklást. Coenék ennél sokkal többre képesek és még többre hivatottak.
Coen brothers
The Movies
Blood Simple; Véresen egyszerű
The Movies
Blood Simple; Véresen egyszerű
©1984: John Getz, Frances McDormand, Dan Hedaya, M. Emmet Walsh, Samm-Art Williams
Raising Arizona; Arizoniai álmodozók
©1987: Nicolas Cage, Holly Hunter, Trey Wilson, John Goodman, William Forsythe, Frances McDormand
Miller's Crossing; A halál keresztútján
©1990: Gabriel Byrne, Marcia Gay Harden, John Turturro, Jon Polito, J.E. Freeman, Albert Finney, Steve Buscemi
Barton Fink; Hollywoodi lidécnyomás
©1991: John Turturro, John Goodman, Judy Davis, Michael Lerner, John Mahoney, Jon Polito, Steve Buscemi
The Hudsecker Proxy; A nagy ugrás
©1994: Tim Robbins, Jennifer Jason Leigh, Paul Newman, Charles Durning, John Mahoney, Jim True-Frost, Bill Cobbs
Fargo
©1996: Frances McDormand, William H. Macy, Steve Buscemi, Peter Stormare, Kristin Rudrüd, Harve Presnell
The Big Lebowski; A nagy Lebowski
©1998: Jeff Bridges, John Goodman, Julianne Moore, Steve Buscemi, David Huddleston, John Turturro, Philip Seymour Hoffman, Tara Raid, Peter Stormare
O Brother, Where Art Thou?; Ó testvér, merre visz az utad?
©2000: George Clooney, John Turturro, Tim Blake Nelson, John Goodman, Holly Hunter, Charles Durning, Michael Badalucco
The Man Who Wasn't there; Az ember aki ott se volt
©2001: Billy Bob Thornton, Frances McDormand, Michael Badalucco, James Gandolfini, Katherine Borowitz, Richard Jenkins, Scarlett Johansson, Jon Polito, Tony Shalhoub
Intolerable Cruelty; Kegyetlen bánásmód
©2003: George Clooney, Catherine Zeta-Jones, Geoffrey Rush, Cedric the Entertainer, Edward Herrmann, Richard Jenkins, Billy Bob Thornton, Paul Adelstein
The Ladykillers; Betörő az albérlőm
©2004: Tom Hanks, Irma P. Hall, Marlon Wayans, J.K. Simmons, Tzi Ma, Ryan Hurst
No Country for Old Men; Nem vénnek való vidék
©2007: Tommy Lee Jones, Josh Brolin, Javier Bardem, Woody Harrelson, Garrett Dillahunt, Kelly Macdonald
Burn After Reading; Égető bizonyítékok
©2008: George Clooney, Brad Pitt, John Malkovich, Tilda Swanton, Frances McDormand, Richard Jenkins, Lenny Venito
A Serious Man; Egy komoly ember
©2009: Michael Stuhlbarg, Richard Kind, Sari Wagner Lennick, FRed Melamed, Aaron Wolf, Jessica McManus, Adam Arkin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése