2010. július 26., hétfő

Egy könnyű nyári tudatkaland

A hőségben enyhülést hozó könnyű nyári hétvégén – úgy gondoltuk – hódolunk egyet a popcorn mozinak, így nem vezethetett máshová az utunk, min a Cinema City légkondicionált termeinek egyikébe. Nagy meglepetésünkre a mozi teremben szokatlanul magas nézőszám gyűlt össze. Persze Christopher Nolan legújabb filmjét, az Eredetet vetítették aznap. Nolan a legújabb Hollywoodi generáció talán legmarkánsabb iparosává nőtte ki magát, aki az agyalós, sokcsavarásos mozikkal kedveltette meg magát a nagyérdeművel. Már a Memento rövid távú emlékezetkieséssel szenvedő főhősének története siker volt, innen egyenes út vezetet a fények és a csillogások világába. A Tökéletes trükk bűvészmutatványa bár helyenként támadható volt, mégis megbízható iparterméknek bizonyult. Azután jött a nagy dobás: Nolan életet lehelt Hollywood egyik legnagyobb mítoszába, a Batman legendáriumába. Mi több, A Sötét lovaggal valóban izgalmas, emlékezetes képregény mozit alkotott.Az Eredetben nem vállalkozott kevesebbre, minthogy az emberi elme legmélyebb pontjára szálljon alá, és az álom manipulátorok világába kalauzolt minket. Az ember tudatalattija álmában a legsebezhetőbb – ez Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) munkájának legfontosabb alapelve. Cobb ugyanis az ipari kémkedés legújabb fajtájával keresi a kenyerét: behatol mások álmaiba, és fontos információkat tulajdonít el a tudat mélyéről. E tudás miatt Cobb az ipari kémkedés legkeresettebb bűnözőjévé és örökké menekülő, magányos férfivá avatja. Cobb kap egy esélyt, hogy helyrehozza hibáit és visszaszerezze elveszett életét, és vele együtt réglátott gyermekeit. Ehhez azonban ezúttal nem lopnia kell, hanem egy gondolatot kell elültetnie valakinek a fejében. A Saito nevű iparmágnás (Ken Watanabe) arra kéri, hogy konkurensének agyában azt a gondolatmagot hintse el, miszerint az fel akarja majd darabolni apja megörökölt cégbirodalmát. Ez csak akkor sikerülhet, hogy ha az illető sajátjának érzi az ötletet, ellenkező esetben az elme az idegen gondolatot kilöki magából.A filmről többet elmondani nem szabad, mert akkor azok ellen vétek, akik még nem látták a filmet, de esetleg hajlandónak mutatkoznak erre.Nolan hatalmas fába vágta a fejszéjét, mert az elme játék sajátja, hogy meg kell magyarázni a legegyszerűbb nézőnek is a látottakat. A film jó harmadában-felében nem is tesz mást, mint az általa alkotta világ szabályait tisztázza. Szerencsére a film logikája a legutolsó apró csavarig egészen ügyesen összeáll. Persze lehet, hogy olykor a nézők érzékeire kellene hagyatkozni, és kevesebb energiát kellene a magyarázásba ölni. Nolan mindezzel együtt egy ügyes alapötletre egy izgalmas egészestét mozit húzott fel, amelyben a mozi legújabb korszakán fontos eszközei felvonulnak. Van itt minden: szuper filmes trükkök, mátrixos utánérzés, nyomozás történet, science fiction, szerelem, akció jelentek, sztárok, szupersztárok minden korosztálynak (Leonardo Di Caprio, Tom Berenger, Marion Cotillard, Ellen Page, Cillian Murphy, Michael Came, Tom Hardy, stb.), ami a sikerhez kell.Kétségtelenül az alapötletből sokkal komolyabb filmet is ki lehetett hozni, de Nolan elhelyezte magát a filmes palettán. Ő a széles nézőközönség pénztárcájára hajt, és emiatt úgy kell működni, mint egy populista pártnak, aminek minden igényt ki kell elégíteni a siker érdekében. Nem akarok szigorú lenni vele, mert legalább van tehetség mögötte. Hollywood élvonalába kell egy Nolan, hogy születhessenek ilyen filmek. Nem szégyellem, élveztem a filmet, pár órás szórakozásnak teljesen megfelelt.

(Christopher Nolan: Eredet)

(képek: www.filmkatalogus.hu)


3 megjegyzés:

joruba írta...

El kell ismernem, filmben tőlem nem áll messze a mainstream, ebből a nézőpontból szemlélve Nolan igazi üdítő színfolt. De egyébként egyet kell értsek a véleményeddel. Tény, hogy megalkuvó, de ha nem így volna, ilyen költségvetésekhez esélye se volna odaszagolni. Az már a javára írandó, hogy úgy csinál popcorn mozit, hogy mindeközben az igényesebb közönség is megtalálja a számítását. Az ügyesen adagolt akciószekvenciák és gegek mellett képes gondolkodásra is késztetni a nézőt. Hollywoodtól nem ez szoktuk meg.

jeges-varga írta...

Félre értés ne essék, nem valamiféle sznobizmus beszél belőlem. elismerem, élveztem én is a filmet. Nolan filmjeit bármikor meg tudom nézni, ha kikapcsolódásra vágyom, csak helyén kell kezelni a dolgokat. Nolan filmjei a szórakozásnál nem nyújtanak többet. Annak viszont kiválóan megfelelnek.
Persze gondolkodásra is késztetnek. Ez is igaz. Bár ügyesen van megcsinálva ezen a téren is a film, inkább ezzel a jelenséggel vitázom picit. Hogy Hollywoodban van egy olyan irány, hogy minél bonyolultabb, csavarosabb filmet készítsünk. Amiben el kell magyarázni a játáékszabályokat, erről szól a filmek egyik fele, aztán a csavarok helyrerakásáról.
Az a baj Hollywooddal, hogy ha van egy film, ami úttörőnek számít, egy sor hasonló követi, így a játékszabályok egy idő után kiismerhetőek.
Mondjuk Nolan ezen a téren annyira jó, hogy - még ha nagyjából ki is számítható - nem foglalkozol vele annyira, mert jól csinálja meg a filmet.
Na nem ragozom tovább. Nem rossz film az Eredet, a maga műfaján belül. Egyszer mindenképp érdemes megnézni.

joruba írta...

Igen, értem mit mondasz és igazat is adok (nagyon jól látod és meg tudod fogalmazni ezeket a dolgokat) Egyébként az igazán izgalmas kérdés számomra az, hogy mihez kezd Nolan a frissen szerzett "hatalmával". A stúdiók a Batman filmek óta gyakorlatilag a lábai előtt hevernek. Szabadon válogathat a forgatókönyvek között a megvalósításhoz pedig bármennyi pénz rendelkezésére áll. Kérdés, lesz-e elég mersze ahhoz, hogy bátrabban feszegesse a határokat vagy inkább hagyja magát sodródni és inkább a könnyebb utat választva stúdiók elvárásához igazodik. A hollywood logikáját és az eddigi tehetségek "elkallódását" (bocs érte, de nem jut eszembe elegánsabb szó - elkurvulását) ismerve nem lehetünk túlságosan optimisták.