
Orson Welles azt az elvet vallotta, hogy a rendező ne nézzen filmeket, mert nem tesz jót alkotói tehetségének, hiszen a látott filmek fogják formálni ízlését, így óhatatlanul másolatokat kezd készíteni és elveszíti eredetiségét. Ezzel szemben Quentin Tarantino sosem rejtette véka alá, hogy ő gyakorló videotékásként rongyosra nézte a katalógusban szereplő filmeket, és sosem szégyellte azt, hogy kedvenc filmjeire alapanyagként tekintett forgatókönyvírás közben, illetve a film forgatása során. Természetesen Welles nem véletlenül a filmtörténet hajnalán alkotott, aki akkoriban megpróbálta letenni az amerikai szerzői film alapjait és emiatt örökös harcot vívott a hollywoodi stúdiókkal. Tarantino viszont nem is létezhetne a film 100 éves múltja nélkül, őt a mozi letűnt hőskorát restaurálni vágyó közhevület hívta életre. Tarantino tökéletesen illeszkedik az Álomgyár világába, annak működési mechanizmusát ki- és felhasználva teremti meg saját jellegzetességét, a plágiumból összeharácsolt eredetiséget, a zsánerfilmet.

Tarantino a Becstelen Brigantyk forgatókönyvén – bevallása szerint – majdnem tíz évet dolgozott, és az eredmény a magáért beszél. A film számomra meglepően jól sikeredett. Óvatos kíváncsisággal ültem be a moziba. Hiába érkeztek méltató hangok is, nem akartam velük foglalkozni, amíg magam nem szembesülök a filmmel. Nehéz azonban egy tarantino-mozit önállóan megítélni, hisz a film körüli hírverés, a bemutató után kritikák elözönlik a köztudatot. A moziból kilépve azonban konstatálhattam magamban, hogy rendkívül jól szórakoztam, bűnös élvezetben volt részem.

A film természetesen fejezetekre van osztva, azonban Tarantino – szokásától eltérően – nem ugrál az idősíkok között, története, meglepő módon, lineáris. Az erőszak ezúttal sem hiányzik a filmjéből, ám a hangsúly sokkal inkább a filmbeli karaktereken és a „szervező” által kreált helyzetgyakorlatokon van, amiből a film hőseinek nem mindig sikerül kidumálniuk magukat.
Természetesen ismételten felfedezhető egy sor filmes idézet, bár korántsem annyi, mint korábban. Az a pimasz pofátlanság azonban egészen elképesztő, ahogy Tarantino a második világháborús háborús mozit a spaghetti western műfajával bolondítja meg. Már a film első jeleneténél halálra röhögtem ezen magam. A Becstelen Brigantyk ugyanis végtére nem más, mint kőkemény filmparódia, ahol történetesen, sutba dobva történelmi ismereteinket, a film alkotói végre helyre teszik a XX. század egyik leghírhedtebb alakját és annak vérengző bandáját. Ha másnak eddig sohasem sikerült, akkor Tarantino végre megmutatta, hogyan kell Hitler ellen sikeres merényletet szervezni.

A jól megírt forgatókönyv mellett a filmen a szokásosan jól válogatott zene és a biztos kézzel levezényelt casting mutatja meg hatását. A szereplők egytől-egyik szenzációsak, nem éreztem gyenge láncszemet közöttük. Kétségkívül Cristoph Waltz Hans Landa ezredese a legzseniálisabb alakítás a filmben, de Brad Pitt is kiválóan színészkedik (mint mindig), és hát sorolhatnánk a többit is: Diane Kruger, Mélanie Laurent, Eli Roth, Til Schweiger, Daniel Brühl, Mile Myers, Martin Wuttke, Jacky Ido, Michael Fassbinder, stb.
A temérdek történelmi, filmes és egyéb műveltségbeli idézetekkel teleszőtt filmből végére kiderül, hogy Quentin Tarntinonak a legnagyobb rajongója maga Quentin Tarantino, aki a film legeslegvégére egy hihetetlenül pimasz poént is megenged magának.

(Quentin Tarantino: Becstelen Brigantyk)
(képek: http://www.est.hu/)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése