Szajki Péter első nagyjátékfilmje, az Intim fejlövés, amelyért a rendező az idei Magyar Filmszemlén megkapta a legjobb elsőfilmes alkotónak járó Simó Sándor-díjat – minimalista low-budget produkció, amely alig lépi át az egyórás játékidőt. Mégis ez a kevés pénzből összerakott, „rövid” film bizonyíték arra, hogy nem hunyt ki minden értelmes szikra a magyar filmforgalmazás zenitjén. Sajnos az utóbbi évtizedek magyar filmgyártása számos alkalommal olyan módszerrel akarta a nézőket a moziba csalogatni, amely nem volt sosem a sajátja: a nyugati kultúrában születő közönségfilmek másolatait akarták magyar nyelvre átültetni. Sajnos ez az esetek túlnyomó többségében csúfos kudarcba torkollott. A másik vonulat az abszolút szerzőfilmek, amelyek azonban kevés nézőt szólítanak meg. Ugyan utóbbiakat én kiemelt figyelemmel követem, de én csak egy porszem vagyok a magyar nézőközönség mezőnyében. Szerencsére az utóbbi időkben, a fiatalok olyan filmekkel lepték meg a magyar közönséget, amelyek szerzőfilmek határán mozogva átkacsingatnak a tömegfilmek oldalára, és így a nézői átjárhatóságot lehetővé teszi. Ezek közé tartozik véleményem szerint Grigor Attila A nyomozó című filmje, és Szajki Péter Intim fejlövések című opusza.
Szajki Péter első nagyjátékfilmje négy emberi történetet vonultat fel, amelyek között a kapcsolatot a szexualitás, az emberi test hozza létre. A párkapcsolati bajokat modellező négy epizód főszereplői a párok férfi tagjai, akik a nap végén ugyanabban a sztriptíz-bárban bámulják a csillámport a ledér lányok mellbimbóján. Ez az ismételt, kissé fölösleges jelenet már előre jelzi egy balul kisült nap végeredményét.
Szajki látleletei szerint bármely kapcsolatban létezhet egy mély titok, amely alig várja, hogy a felszínre törjön, hogy átrendezze a látszólagos viszonyokat. A film szereplői ezen átrendeződések áldozatai lesznek. A film ugyanakkor kissé egyoldalúan a férfiakat teszi az egyes epizódok főszereplőivé, a figyelmetlen, az intoleráns, a lelki impotens, a csalárd hazug férfi kerül pellengérre. Ők azok, akik válaszút elé állítatnak a történetek során, habár nem csak ők követnek el hibákat az egyes viszonyokban.
Nem hibátlan film az Intim fejlövés, ugyanakkor a többnyire jól megírt forgatókönyvét, amelyben számos megdöbbentő vagy csöndes fordulat van, kitűnően szólaltatják meg a magyar színészek (Gáspár Tibor, Huszár Zsolt, Kovács Lehel, Nagy Zsolt, Réthelyi András, Stubnya Béla, Szabó Győző, Zrínyi Gál Vince) és színésznők (Andai Katalin, Botos Éva, Földes Eszter, Gáspár Kata, Lass Bea, Nagy-Kálózy Eszter, Várkonyi Eszter, Zeck Júlia), így az összkép a kisebb-nagyobb hibákat is feledtetni tudja (például szerintem feleslegesen szájbarágós a film utolsó képsorai, amely előrevetíti a férfiak problémakezelő kezdeményezését).
Reményteljes kezdés ez Szajki Pétertől, és még több reményre ad okot az, hogy számos fiatal tehetség kerül elő a filmes szakmában, akik, ha megfelelő anyagi és szellemi támogatást kapnak, még sok igényes produkcióval kényeztethetnek el minket.
Szajki Péter első nagyjátékfilmje négy emberi történetet vonultat fel, amelyek között a kapcsolatot a szexualitás, az emberi test hozza létre. A párkapcsolati bajokat modellező négy epizód főszereplői a párok férfi tagjai, akik a nap végén ugyanabban a sztriptíz-bárban bámulják a csillámport a ledér lányok mellbimbóján. Ez az ismételt, kissé fölösleges jelenet már előre jelzi egy balul kisült nap végeredményét.
Szajki látleletei szerint bármely kapcsolatban létezhet egy mély titok, amely alig várja, hogy a felszínre törjön, hogy átrendezze a látszólagos viszonyokat. A film szereplői ezen átrendeződések áldozatai lesznek. A film ugyanakkor kissé egyoldalúan a férfiakat teszi az egyes epizódok főszereplőivé, a figyelmetlen, az intoleráns, a lelki impotens, a csalárd hazug férfi kerül pellengérre. Ők azok, akik válaszút elé állítatnak a történetek során, habár nem csak ők követnek el hibákat az egyes viszonyokban.
Nem hibátlan film az Intim fejlövés, ugyanakkor a többnyire jól megírt forgatókönyvét, amelyben számos megdöbbentő vagy csöndes fordulat van, kitűnően szólaltatják meg a magyar színészek (Gáspár Tibor, Huszár Zsolt, Kovács Lehel, Nagy Zsolt, Réthelyi András, Stubnya Béla, Szabó Győző, Zrínyi Gál Vince) és színésznők (Andai Katalin, Botos Éva, Földes Eszter, Gáspár Kata, Lass Bea, Nagy-Kálózy Eszter, Várkonyi Eszter, Zeck Júlia), így az összkép a kisebb-nagyobb hibákat is feledtetni tudja (például szerintem feleslegesen szájbarágós a film utolsó képsorai, amely előrevetíti a férfiak problémakezelő kezdeményezését).
Reményteljes kezdés ez Szajki Pétertől, és még több reményre ad okot az, hogy számos fiatal tehetség kerül elő a filmes szakmában, akik, ha megfelelő anyagi és szellemi támogatást kapnak, még sok igényes produkcióval kényeztethetnek el minket.
(Szajki Péter: Intim fejlövés)
(képek: http://www.est.hu/)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése