2009. március 17., kedd

Kondor Vilmos: Budapest Noir; Agave Könyvek, Budapest, 2008


1936. októberében Gömbös Gyula Magyarország miniszterelnöke meghal. Az elkerülhetetlen romlás felé robogó ország mély gyászba burkolózik. A nemzeti bánat idején a kétes hírű Terézváros egyik kapualjában, a Nagydiófa utcában egy fiatal lány holttestére bukkannak. Az Est című hírlap helyszínre érkező bűnügyi zsurnalisztája, az Amerikából hazavándorolt Gordon Zsigmond a látszólag kéjnő gyilkosságnak tűnő ügy utáni szimatolása során folytonosan falakba ütközik. Az újságírói oknyomozás szálai a társadalom legfelsőbb és legalsóbb bugyraiba is elvezetnek. Gordon az egyetlen, aki meg akarja találni a lány gyilkosát. Az esetről ugyan cikket nem írhat, de a kíváncsiság és a fenyegetések és ijesztgetések okozta dac egyre kitartóbbá teszi.
A magyar irodalomban a krimi holt műfaj. Nagyon ritkán, akár a fehér holló, felbukkan egy-egy darab (pl. Tar Sándor Szürke galamb), de hazánk szellemi termékei közül hiánycikk a bűnhistória. A vegyészmérnök végzettségű gimnáziumi tanárként munkálkodó Kondor Vilmos első regénye éppen ezért hatalmas meglepetés számomra.
Kezdetben oda se figyeltem Kondor Vilmos könyvére. Azt hittem, hogy az Agave Kiadó egy régi regényt húzott elő a szekrény mélyéről és porolta le azt. Amikor a pozitív kritikai hangok elkezdtek szállingózni a könyvről, nem nagyon füleltem. A kíváncsiság azonban előbb-utóbb belém furakodott, és kellemes meglepetéshez segített hozzá.
A Budapest Noir ízig-vérig kőkemény krimi, és nem érződik rajta az a kínos izzadtságszag, amely megannyi hazai filmterméket jellemez, amikor gyatra módon megpróbál külföldön ismert zsánereket magyar talajba ültetni. Kondor regénye magyar termék, és jól eső érzés kimondani, hogy a mienk, amely nem kicsi, nem savanyú.
Kondor Vilmos aprólékos kutatómunkával építette fel a harmincas évek Budapestjét, egy hősietlen kor Magyarországát, ahol a bűnt, ez erkölcsi alászállást politikai szintre emelték. Szerencsére Kondor nem politizál a regényben. Gondor gondolataiból néhány kritika elhangzik az ország vezetése irányából, de az újságíró bevándorolt kívülálló (nem véletlen választás ez), aki idetartozik, mégis idegen e tájon.
A Budapest Noir-ban szerepet kapnak a főváros meghatározó éttermei, közlekedési eszközei, ökölvívó termei, tökéletesen teremti meg a harmincas évek miliőjét szerző. Kondor regényének címe pontosan írja le azt a sötét világot, amelyben játszódik, a mű ugyanakkor főhajtásként is értékelhető olyan klasszikusok felé, mint Hammet vagy Chandler.
Kíváncsian és fokozottan várom Kondor újabb munkáját, talán életet lehel egy régóta eltemetett (vagy meg sem született?) magyar műfajba. Persze ő egyedül nem képes megváltani az egész világot, de talán sokaknak ihletet adhat.

Nincsenek megjegyzések: