2010. január 25., hétfő

Pécs, régi képes-levelezőlapokon; írta és szerkesztette: Radnóti Ilona; Agenda Natura Bt.; Pécs-Veszprém 2007


A könyvpiacon számos kiadvány forog, legyen az képes album, tudományos ismeretterjesztő munka, valami botrány kapcsán sebtében összeollózott papírköteg, sorolhatnám. Jómagam a szépirodalom elkötelezett híve vagyok. Ha anyagi eszközeim egyáltalán engedik, a fiktív irodalmi alkotások piacán nézek körül. Akadt egyszer-kétszer egy-egy filmes tematikájú kiadvány, amelyet nagy kedvvel vásároltam, de ez csak erősítette a főszabályt. Mindezt a bevezetőt persze azért írtam le, mert most egy nem szépirodalmi munkáról szeretnék írni, amelynek ráadásul köze van Pécshez is.
Minden embernek, vagy ha nem is mindenkinek, de a nagy többségnek, ifjú éveiben van egy olyan korszak, amikor képeslapokat gyűjt. Természetesen a mostan gyermekkorú és az őket követően született generációnak nyílván más lesz már a gyűjteményében. Nekem is volt képeslapgyűjteményem, még akkor is, ha azt nem lehetett tematikusnak és mindenre kiterjedőnek tekinteni. Válogatási elvem egyszerűen az volt, hogy amerre jártam és ami megtetszett, azt eltettem. Ennél tovább nem mentem. A képeslap gyűjtés későbbi szakasza volt, amikor Pécs kisboltjaiban újból megjelentek a városról készült régi képeslap felújított változatai, Ezeket is gyűjtöttem egy időben, noha nem voltam rendszeres gyűjtő, és el is kótyavetyéltem a kicsi kincset.
Az Európa Kulturális Fővárosa cím Pécsett szerencsére sok ember szerkesztői munkakedvét meghozta. Ennek a csúcspontja lesz az idén megjelenő Pécs lexikon, amely különlegesség a maga nemében, hiszen az 1973-as Budapest lexikon után ez lesz a második olyan nagy terjedelmű alkotás, amely tudományos alapossággal foglalja össze és teszi könnyen áttekinthetővé egy város, jelen esetben Pécs természetrajzát, történelmét, gazdaságát, kultúráját, neves személyeit, szervezeteit, épített környezetét és művészetét. De az EKF év kapcsán életre kelt könyvtermésnek a hozadéka az a kedves kis alkotás, amelyről most szülni szeretnék.
benne látható 335 képeslapot a Várostörténeti Múzeum anyagából Radnóti Ilona válogatta és tíz témakörbe csoportosítva, az egyes fejezeteket ismertetővel ellátva szerkesztetet tetszetős és tartalmas kötetté.
A veszprémi Agenda Natura Bt. kiadó az ország legjelentősebb településeinek történetét bemutató sorozatának 13. köteteként jelent meg a „Pécs régi képes levelezőlapokon” című album. A kiadványban látható 335 képeslapot a Várostörténeti Múzeum anyagából Radnóti Ilona válogatta össze és tíz témakörbe csoportosítva, az egyes fejezeteket rövid és tartalmas ismertetővel ellátva szerkesztette tetszetős kötetté. A Baranya Megyei Múzeumok Igazgatósága képes-levelezőlap gyűjteményéből Pécs 1890-es éveitől egészen a 20. század negyedik évtizedének közepéig forgalmazott képeslapok közül került az albumba egy kiadós csokornyira való, amelyen keresztül a város több mint százéves fejlődéstörténete is átsejlik. Annak ellenére, hogy nem szeretem az alapvetően turistáknak szánt munkát, amely három nyelven (jelen esetben: magyar, angol, német) kerül kiadásra, ezt a kiadvány egyáltalán nem jellemzi az hivalkodás, amely a hasonszőrű társait jellemezni szokta. A képeslapok és az azokon megelevenedő város a magáért beszél, és talán a távolról érkezőket is megfogja ez a kedves összeállítás.
Az igényes művet anyósoméktól karácsonyra kaptuk, szerencsére, mert nézegettem már a kirakatban korábban, de ismerem magamat annyira, hogy sosem vettem volna meg, mert egyszerűen ilyen könyveket nem szoktam venni. Nagyon örültem az ajándéknak, jó ízűen forgattam a kezemben azóta már többször is. A könyv nem akar mindent megmutatni, hiszen napjaink képeslapjait már nem találjuk benne. Jó látni, hogy nem mindenki akar mindent megmutatni. A gyűjtemény kultúrtörténeti vonatkozású munka, hiszen rálátást kaphatunk a képes-levelezőlapok sokszínűségéből és technikai fejlődéséből, ugyanakkor a könyv várostörténeti jellegű alkotás is, hiszen Pécs már nem létező közlekedési eszközeiről (pl. villamos), épületeiről, egykorvolt eseményeiről is tudomást szerezhetünk. Nem mellesleg a jelen pillanatban éppen gyökeresen megújuló Belváros korábbi állapotait is megnézhetjük.
Aki ellátogat idén Pécsre, és szép emléket akar magával vinni, bátran ajánlom neki ezt a könyvet.

1 megjegyzés:

Unknown írta...

Hol és milyen áron lehet a könyvhöz hozzájutni?

Képeslap Múzeum
9631 Hegyfalu
Kossuth u. 19.

kmbk.elnok@freemail.hu