2010. január 4., hétfő

2009 filmjei az én szememben

A következő lista abszolút szubjektív, amelynek határait jómagam és lehetőségeim húzták meg. Az alábbi sorrend az általam látott filmek 10 legjobbikát mutatja. Biztosan sok olyan filmet nem láttam, ami teljesen átrendezhette volna ezt a listát, a filmélményeim útjai az óévben így zárultak le.

1. Laurent Cantet: Az osztály
Nálam ez a film a toronymagas győztes, pedig a második helyen sem akármilyen mozgókép végzett. Régen éltem át ilyen lebilincselően igaz moziélményt, mint eme dokumentarista jellegű játékfilm kapcsán.
2. Clint Eastwood: Gran Torino
Az öregedő színész gyönyörű visszavonulása, az éltes rendező újabb értékes alkotása. Eastwood giccsmentes fejlődésmeséje a zsémbes és magányos háborús veteránról. A végén bőgtem.
3. Ari Folman: Libanoni keringő
Izgalmas kísérlet a dokumentumfilm és az animációs film határvonalain. Ennek a technikának az ügyes kihasználása adja a film valódi erejét. Az animáció keltette víziók és a történelmi emlékezet gyönyörű szőttese.
4. Danny Boyle: Gettómilliomos
A hollywoodi díjesőben tarolt és sokakat elbűvölt. A végzet szép meséje az indiai Legyen Ön is milliomos győztes fiú története. A film igazi giccs, de annak tökéletes.
5. Jacques Audiard: A próféta
A Cannes-i zsűri idei nagydíjas filmje meglepő fordulatokkal tarkított, különös heppiendbe torkolló börtönkarrier mozi.
6. Darren Aronofsky: A pankrátor
Mickey Rourke szenzációs visszatérése. Film a húsról és az annak börtönébe zárt emberi szellemről.
7. Rune Denstad Langlo: Észak
Csöndes, apró mozi, megint csak Skandináviáról. Katartikus film, az utolsó jelenet, ahogy a sítalpakon érkező apára a gyermek felnéz, mindent elmond a mozi erejéről.
8. Quentin Tarantino: Becstelen Brigantyk
Tarantino sajátos történelem értelmezése végre visszahozta a QT filmek pofázós, néhány kulcsmozzanatra épülő szerkezeti modelljét. Talán kissé gyebgébb, mint a rendező korai munkái, de kitűnő szórakozás.
9. Matteo Garrone: Gomorra
A camorra rendszerét bemutató film, amely öt történetet fon egymásba a maffia által megfertőzött hétköznapokból, mindenfajta gengszterromantikát nélkülözve.
10. Mátyássy Áron: Utolsó idők
A Magyar Filmszemle 2009-es győztese különös érzékenységű film, főszerepben egy értelmi fogyatékos lánnyal.

1 megjegyzés:

szeee írta...

szeretem ezt a listádat, szemezgetni fogok belőle idén is.