A nyomornegyedből jött fiú elnyeri Élete Szerelme Szívét. Danny Boyle (Trainspotting, 28 nappal később) és Loveleen Tandan közös munkáját így lehetne egy mondatban összefoglalni. A Slumdog Millionaire azonban nem egyszerű bollywoodi love story, hanem tökéletesen kivitelezetett műfaji kevercs: a románc mellett a súlyos melodráma, az izgalmas thriller, a road movie elemei is megjelennek a filmben, amely egyben a finom humor és dokumentarista játékfilm jegyeit is magában hordozza, és egyben kiváló zenés mű is.
Jamal Malik, a Magyarországon is egykor népszerű Legyen Ön is Milliomos! című televíziós játék indiai változatában, már 10 millió rúpiát megnyert, de a 20 milliós kérdés előtt – persze – felhangzik a műsor végét jelentő dudaszó. A fiút csalás vádjával letartóztatják, hiszen csak ez lehet az egyetlen magyarázat arra, hogy egy tanulatlan fiatalember valamennyi kérdésre tudja a választ. Előtte még soha senkinek sem sikerült ez a mutatvány. A film egy durva kínzás jelenetével indul, és nem gondolná az ember, hogy mi következik ezután. A televíziós hírnév ugyanis az Égieknek köszönhető, Jamal nem húsz millió rúpiát tesz kockára, hanem boldogságát, szerelmét. A film több (összesen három) síkon mutatja be Jamal történetét. Vikas Swarup regényének és Simon Beaufoy kiváló forgatókönyvének köszönhetően, a televíziós stúdióban izgalmas vetélkedőnek lehetünk szemtanúi, miközben a rendőrségi fogdában, gyanúsítottként történő kihallgatása során Jamal összefoglalja életét meghatározó eseményeit (ezeket flashback formájában kapjuk meg), amelyekben benne rejlik minden válasz. Többet jó érzésű filmrajongó nem árulhat el erről a filmről, talán még így is a kelleténél többet fecsegtem.
A film a zsúfolt Mumbai (1996 előtt Bombay) kavalkádját az aranysárga, a narancs, az élénkpiros, az éjkék, a bársonyos fekete tónusaival festi fel a vászonra (eszembe juttatja Wong Kar-wai multikulti Hongkongját). A film zenéjében a tradicionális indiai dallamok a modern poppal keverednek. A film szín- és zenehasználatával tökéletesen szolgálja ki a mesét. Jamal története így lesz igazi keletről hozott kincs, amelyben benne rejlik minden emberi érzés, indulat, varázslat. A Slumdog Millionaire számos súlyos jelenetével együtt erősen életigenlő film. A film üzenete egyszerű: a világot az isteni gondviselés, a sors mozgatja, tűnjék bármennyire is értelmetlennek és véletlennek minden történés (sorsszerű jutalmunkért persze tetteinkkel felelünk). Nem a sokoldalú jellemábrázolásával teszi emlékezetessé magát a film, de ezt keresni bodorság lenne. A Slumdog Millionaire ugyanis égbekiáltó mese, amely végén a jók elnyerik méltó jutalmukat, a rosszak megbűnhődnek. Olyan heppiendet kap a néző, amelyben semmi kifogása nem lehet. Aki a film befejeztével még igazán türelmes, a stáblista alatt egy derűs, könnyed bollywoodi meglepetést is ajándékba kap, desszert gyanánt a jól fűszerezett keleti konyhában. Boyle tökéletes receptet alkotott.
Jamal Malik, a Magyarországon is egykor népszerű Legyen Ön is Milliomos! című televíziós játék indiai változatában, már 10 millió rúpiát megnyert, de a 20 milliós kérdés előtt – persze – felhangzik a műsor végét jelentő dudaszó. A fiút csalás vádjával letartóztatják, hiszen csak ez lehet az egyetlen magyarázat arra, hogy egy tanulatlan fiatalember valamennyi kérdésre tudja a választ. Előtte még soha senkinek sem sikerült ez a mutatvány. A film egy durva kínzás jelenetével indul, és nem gondolná az ember, hogy mi következik ezután. A televíziós hírnév ugyanis az Égieknek köszönhető, Jamal nem húsz millió rúpiát tesz kockára, hanem boldogságát, szerelmét. A film több (összesen három) síkon mutatja be Jamal történetét. Vikas Swarup regényének és Simon Beaufoy kiváló forgatókönyvének köszönhetően, a televíziós stúdióban izgalmas vetélkedőnek lehetünk szemtanúi, miközben a rendőrségi fogdában, gyanúsítottként történő kihallgatása során Jamal összefoglalja életét meghatározó eseményeit (ezeket flashback formájában kapjuk meg), amelyekben benne rejlik minden válasz. Többet jó érzésű filmrajongó nem árulhat el erről a filmről, talán még így is a kelleténél többet fecsegtem.
A film a zsúfolt Mumbai (1996 előtt Bombay) kavalkádját az aranysárga, a narancs, az élénkpiros, az éjkék, a bársonyos fekete tónusaival festi fel a vászonra (eszembe juttatja Wong Kar-wai multikulti Hongkongját). A film zenéjében a tradicionális indiai dallamok a modern poppal keverednek. A film szín- és zenehasználatával tökéletesen szolgálja ki a mesét. Jamal története így lesz igazi keletről hozott kincs, amelyben benne rejlik minden emberi érzés, indulat, varázslat. A Slumdog Millionaire számos súlyos jelenetével együtt erősen életigenlő film. A film üzenete egyszerű: a világot az isteni gondviselés, a sors mozgatja, tűnjék bármennyire is értelmetlennek és véletlennek minden történés (sorsszerű jutalmunkért persze tetteinkkel felelünk). Nem a sokoldalú jellemábrázolásával teszi emlékezetessé magát a film, de ezt keresni bodorság lenne. A Slumdog Millionaire ugyanis égbekiáltó mese, amely végén a jók elnyerik méltó jutalmukat, a rosszak megbűnhődnek. Olyan heppiendet kap a néző, amelyben semmi kifogása nem lehet. Aki a film befejeztével még igazán türelmes, a stáblista alatt egy derűs, könnyed bollywoodi meglepetést is ajándékba kap, desszert gyanánt a jól fűszerezett keleti konyhában. Boyle tökéletes receptet alkotott.
(Danny Boyle és Loveleen Tandan: Slumdog Millionaire)
(képek: http://krikustomeg.org)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése